Het ondernemingsplan of business plan
- Ondernemen begint met het ontwikkelen van een visie.
- Ondernemersvisie:
- Een product of dienst op de markt brengen
- is er toekomst in die markt?
- Wat is er reeds op die markt?
- Is er een afzetmarkt?
- …
- Als de visie gevormd is, zal hij doelen opstellen.(doel=afbakenen van visie) Tegen wanneer wil men welk resultaat bereiken? Goede formulering van doelen voldoet aan volgende kenmerken:
- moeten concreet en meetbaar zijn (vaak in cijfers uitgedrukt)
- moeten een duidelijke tijdsduur hebben (tegen wanneer?)
- moeten haalbaar zijn
- moeten duidelijk geformuleerd zijn
- moeten duidelijk gemaakt worden aan alle betrokkenen
- Om de doelen te verwezenlijken moet de manager een strategie bedenken.
- Strategie = manier om de doelen te bereiken:
- hoeveel % van de markt in handen?
- Verschil met concurrenten
- Troeven van het product
- Wat is onze know-how
- Relatie met klanten en leveranciers
- Om deze vragen gestructureerd en grondig te beantwoorden, kan de mgr een SWOT-analyse uitvoeren.
- Om strategie uit te voeren kan manager een business plan opstellen.
- welke acties ondernemen? (= basis voor interne communicatie):
- leidraad voor het succesvol leiden van de onderneming door de manager
- is ook basis voor externe communicatie:
- uitleg van de ondernemingsactiviteit aan derden (klanten, …)
- vertalen van ondernemingsactiviteit in financiële termen (break-even analyses,…)
- Inhoud ve business plan:
- Mission statement (vb. pg60):
- Basisfilosofie van de onderneming
- Omschrijving van:
- Algemene doel
- Waarden van de onderneming
- Positie in de maatschappij
- Bepaalt de prioriteiten
- Doelstellingen:
- Vertalen van mission statement in concrete doelstellingen (vb. cash-flow, groei, …) binnen tijd en ruimte
- Kenmerken:
- Uidagend
- Resultaatgericht
- Realistisch
- Meetbaar
- Goede doelstelling = makkelijker aantrekken van vreemd vermogen
- Corporate identity:
- Persoonlijkheid van een bedrijf = bedrijfscultuur
- Logo’s symbolen, manier van communicatie
- = imago van het bedrijf
- Een voorbeeld van de structuur van een businessplan kan je vinden pg. 61 – 64