BERTOLT BRECHT (1898 – 1956) en het episch theater
- Duits theaterauteur, regisseur en dichter
- Werk domineert moderne Duitse theater
- Misschien wel meest invloedrijke theatermaker na WO II
Werk en leven
- 1e werken = voorbeelden van expressionistisch nihilisme
- ‘baal’ (1919)
- ‘trommeln in der Nacht’ (1922)
- ‘Im Dickicht der Städte’ (1923)
- Naam meteen bekend, want premières veel ophef
- Met antimilitaristische ‘Mann ist Mann’ en bewerking van Marlowes ‘Edward II’ basis voor anti-illusionistisch theater (parabels eerder dan strakke verhaallijn domineren structuur) à basis van zijn episch theater
- Verhuist van München naar Berlijn, samenwerking met Reinhardt en Piscator
- 1928: 1e grote publieksucces met bewerking Gays ‘the beggar’s opera’
- ‘die dreigroschenoper’ = wereldsucces op muziek van Weill
- Haalt musici uit orkestbak, op toneel
- Becommentarieert handelingen met tussenteksten
- Scheidt de gesproken tekst van de liedjes
- Toeschouwers kunnen zich zo op geen enkele manier identificeren met personages
- Gebruikt voor 1st techniek van vervreemding (= basis anti-Aristotelisch theater)
- 1948: samenvatting van ideeën over kunst en theater in ‘Kleines Organon für das Theater’
- Theater moet naast politieke functie ook dienen als vermaak (unterhaltung)
- Theater zoekt net als alle kunst, naar bevrijding via behagen toeschouwers (Corneille/diderot ‘le plaisir’)
- Titel essay: verwijzing naar Aristoteles, noemde logica ‘organon’ (werktuig)
- Werktuig om te komen tot wetenschappelijk inzicht
- 1933: ontvlucht Duitsland; gaat naar Denemarken, Zweden en Finland en schrijft daar meesterwerken
- ‘Leben des Galilei’ (1938)
- ‘Mutter Courage und ihre Kinder’ (1939)
- ‘Der gute Mensch von Sezuan’ (1940)
- ‘Herr Puntila und sein Knecht Matti’ (1940)
- ‘Der aufhaltsame Aufstieg des Arturo Ui’ (1941)
- 1941: via Sovjet-Unie naar VS, werk in Hollywood
- 1945: ‘Der kaukasische Kreidekreis’ (misschien wel beste werk)