Het Moskous Kunsttheater – Nemirovich Danchenko – Tsjechov
Oprichting Moskous Kunsttheater
- Juni 1897 memorabele ontmoeting met Nemirovich-Danchenko (18u gesprek)
- Basis was gelegd voor Moskous Kunsttheater
- Voornaamste acteurs: Olga Knipper (vrouw Tsjechov) en Meyerhold
- Stanislavski en Meyerhold zelfde analyse gemaakt van Russisch theater + deelden visie over hoe het anders en beter zou kunnen
- In dit theater (zorgeloze toekomst met fortuin stanislavski) zouden idealen Russisch realisme in praktijk gebracht kunnen worden
- Oorspronkelijk ‘Moskous Kunsttheater Voor Allen’, maar plannen om gratis voorstellingen arbeiders, vlug weg. Naam verkort naar ‘Moskous Kunsttheater’
Veranderingen
- 1e taak: hecht ensemble samenstellen, naar model Meiningers
- Iedere productie begon van 0
- Werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden moesten behoorlijk zijn
- Grote discipline (zowel acteurs als publiek – te laat binnen = wachten tot pauze)
- Orkestje afgeschaft als overbodig
- Zaal ontdaan van alle decorum (publiek duidelijk maken dat ze kwamen om voorstelling te zien, niet elkaar)
- Verduisterd auditorium (naar model Antoine in Théâtre Libre en Wagner in Bayreuth)
Van klein theater naar gigantisch succes
- Najaar 1897: begonnen in opgekalefaterd oud theater met ‘Tsaar Fjodor Ivanovitsj’ – Tolstoi
- Meiningen als voorbeeld: geen steracteurs, realistisch samenspel, exacte en historisch correcte kostuums, passende decors
- Zo’n eenheid had het Russisch theater nog nooit opgeleverd
- Groot succes, jarenlang op repertoire
- Volgende opvoeringen in zelfde stijl, weinig succesvol
- Op aandringen van Danchenko ‘De meeuw’ – Tsjechov
- Stanislavski aarzelde voor dit naar binnen gekeerde stuk, waarin alles wat actie had kunnen zijn alleen maar vermeld wordt (pleit voor zijn kunde dat het succes was)
- Kunsttheater voortaan meeuw als embleem
- Tsjechov minder tevreden met ‘realistische’ toevoegingen
- Volgende stuk ‘Oom Wanja’: respecteerde Tsjechovs instructies wel
- Kunsttheater internationaal beroemd à tournee Duitsland 1905 aandacht van pers
- Almacht van Danchenko en Stanislavski als leiders onbetwist: regisseurstheater van hogere orde
Stanislavski als acteur
- Ging als acteur door een crisis
- Tijdens optreden in Ibsens ‘Een vijand van het volk’ geconfronteerd met feit dat hij eigenlijk op goed geluk acteert
- Zaal is enthousiast, maar voelt zelf nauwelijks emotie
- Begreep oorzaak van zijn succes niet, verontrustte hem
- Ging op zoek naar acteren dat verder reikte dan passieve mimetische reflectie
- Acteur moest zelf actieve bijdrage leveren aan rol
- Moest dat doen op methodische, bewuste manier
- Zou volgende decennia zoeken naar dat nieuwe acteren
- Veel van beschouwingen gepubliceerd in
ð ‘an actor prepares’
ð ‘my life in art’: fictief dagboek